Problémy občanů České republiky v souvislosti s řízením, v rámci něhož je či byla uložena pokuta v zahraničí.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
V této věci jedná fyzická nebo právnická osoba (se sídlem v České republice), které byla nebo má být uložena pokuta, anebo zmocněná osoba.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Jednání před úřady cizího státu se řídí právním řádem tohoto státu.
Pokuty, jako sankce za porušení stanovených povinností, upravují různé zákonné normy, většinou se jedná o porušení dopravních předpisů, které je nutno respektovat a dodržovat.
Občan České republiky by měl být informován, jaký právní předpis měl být porušen, resp. jaké jeho ustanovení, a jaká sankce může být uložena, jaké je další řízení v případě, že pokuta není zaplacena na místě, a jaké jsou opravné prostředky.
V případě zaplacení pokuty se doporučuje - vyžádat si u úřadu cizího státu potvrzení o zaplacení pokuty, pokud jej orgán neposkytl přímo.
7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace
Telefonickým či jiným spojením s místy uvedenými v bodě 08.
příp. některý zastupitelský úřad Evropské unie v zemi svého pobytu (pokud v dané třetí zemi nepůsobí zastupitelský úřad České republiky).
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
Vzniklou situaci je nutno projednat především s pracovníky úřadu cizího státu, u kterého je vedeno řízení, případně ji konzultovat s pracovníky konzulárního úseku zastupitelského úřadu anebo se svým právním zástupcem (advokátem).
platný cestovní doklad či jiný doklad prokazující totožnost,
další doklady žádané úřadem cizího státu.
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Nutnost vyplnění příslušných formulářů závisí na konkrétních podmínkách vzniklé situace.
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Zastupitelský úřad České republiky za svou součinnost nevybírá žádný poplatek.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Záleží na tom, jaké lhůty jsou v konkrétní věci stanoveny právním řádem cizího státu, resp. rozhodnutím úřadu, který je příslušný k řešení konkrétní situace.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Další případní účastníci závisí na konkrétních okolnostech vzniklé situace; mohou to být např. svědci, tlumočník a další.
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Případné další činnosti závisí na povaze konkrétní situace a ustanovení právních předpisů cizího státu.
V zásadě je však žádáno podání vysvětlení, relevantních informací apod.
16. Elektronická služba, kterou lze využít
Případný dotaz můžete zaslat na e-mailovou adresu místa uvedeného v bodě 08.
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
Příslušné obecně závazné právní předpisy cizího státu, ve kterém došlo ke konkrétní situaci.
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Opravné prostředky proti postupu cizích orgánů stanoví obecně závazný předpis cizího státu.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
Sankce stanoví obecně závazný předpis cizího státu.
V případě, že dojde k uložení pokuty, pak odmítnutí zaplacení pokuty má zpravidla za následek zahájení správního řízení s vyšší částkou finanční sankce, v krajních případech i omezení osobní svobody.
Zaplacením pokuty se však osoba zpravidla vzdává práva na odvolání.
21. Nejčastější dotazy
Může zastupitelský úřad České republiky poskytnout finanční prostředky na zaplacení pokuty?
Zastupitelský úřad České republiky tak učinit nemůže; může však v případě nutnosti zprostředkovat pomoc, zejména kontaktováním příbuzných či známých, kteří mohou poskytnout příslušnou částku.
Zaslání finančních prostředků do zahraničí provozují některé soukromé instituce v rámci své podnikatelské činnosti.